Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023

Osnovne informacije o raziskavi

ADP - IDNo: NOVEP23
DOI: https://doi.org/10.17898/ADP_NOVEP23_V1
Glavni avtor(ji):
  • Slaček Brlek, Sašo
  • Sekloča, Peter
Izdelal datoteko podatkov:
UL FDV CRDK - Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede, Center za raziskovanje družbenega komuniciranja (Ljubljana; 2023)

Finančna podpora:

Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije

Številka projekta:

J5-3110 (ARIS)

Vsebina raziskave

Ključne besede ADP: novinarstvo, množični mediji, oglaševanje, programatično oglaševanje, digitalne platforme, poslovanje medijev, družbena omrežja

Ključne besede ELSST:
OGLAŠEVANJE, OGLAŠEVANJE V TISKANIH MEDIJIH, NOVINARSTVO

Vsebinska področja CESSDA
Množični mediji
Vsebinsko področja CERIF
Tisk in komunikacijske vede


Povzetek:

Novinarstvo kot poklic in način ustvarjanja znanja se močno spreminja, predvsem pod vplivom komunikacijske tehnologije. Zaradi širših družbenih in zgodovinskih sprememb je ključnega pomena, da podrobno preučimo nove tehnološke pripomočke, družbene trende in poklicne smernice v novinarstvu. To ni pomembno le za prihodnost novinarstva, ampak tudi za javno sfero, ki temelji na kakovostnih informacijah. Raziskava se ukvarja z vprašanjem, kako digitalna komunikacija vpliva na slovensko novinarstvo v kontekstu globalne ekonomije pozornosti in spreminjajoče se javne sfere. Raziskava zajema štiri glavna vprašanja: (1) Spremembe v delovnih procesih: Kako te spremembe vplivajo na naravo novinarskega dela, poklicni status novinarjev, njihove spretnosti, delitev dela v redakcijah ter stopnjo njihove avtonomije v odnosu do vodstva? (2) Ekonomija pozornosti in poslovni modeli: Kako oglaševanje in trženje vplivata na poslovne modele medijev in hkrati prispevata k deprofesionalizaciji novinarstva zaradi preobilja informacij ter omejene in razdrobljene pozornosti? (3) Vpliv tehnoloških podjetij: Ali finančna podpora tehnoloških podjetij krepi povezavo med novinarji in skupnostmi ali ogroža novinarske prakse, avtonomijo in ugled? (4) Vpliv politike in regulacije: Kako politični ukrepi in delovanje državnih institucij vplivajo na zmožnost novinarstva, da opravlja svojo vlogo varuha javnega interesa? Pri raziskavi so sodelovali predstavniki medijskih agencij, medijskih in oglaševalskih združenj, medijski menedžerji in tržni analitiki.

Metodologija


Čas zbiranja podatkov: 2. oktober 2022 - 15. marec 2023
Čas izdelave: 2023
Država: Slovenija
Geografsko pokritje:

Slovenija

Enota za analizo:

Posameznik

Populacija:

Predstavniki poslovodnih organov novičarskih medijev, predstavniki medijskih agencij, predstavniki agencij za tržne raziskave, predstavniki Slovenske oglaševalske zbornice.

Izključeni:

/

Zbiranje podatkov je opravil:

Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede, Center za raziskovanje družbenega komuniciranja

Tip vzorca:

Neverjetnostno: namensko

Izbrane so bile osebe, ki imajo ekspertno poznavanje oglaševalskega trga, vpliva digitalnih tehnologij nanj, sodelovanja med (novičarskimi) mediji in oglaševalci ter poslovanja novičarskih medijev. Zato so bili izbrani predstavniki agencij za tržno raziskovanje, ki analizirajo oglaševalski trg, predstavniki medijskih agencij (kontaktirane so bile največje po velikosti po kriteriju prihodkov in agencije, ki se specializirajo za digitalno oglaševanje), predstavnik Združenja medijev pri Slovenski oglaševalski zbornici in predstavniki poslovodstev medijev. Glede na to, da se vsebina raziskave deloma prekriva z raziskavo Novinarstvo in nove tehnologije (Slaček Brlek in Kaluža, 2020), je bil izbor predstavnikov medijev usmerjen h komplementarnosti, tako da so bili kontaktirani mediji, za katere se je na podlagi teorije in preteklih raziskav predvidevalo, da poslujejo drugače kot tisti, vključeni v raziskavo Novinarstvo in nove tehnologije.

Način zbiranja podatkov:

Osebni intervju

Uteževanje:

Brez uteževanja.

Omejitve dostopa

Podatki se izročajo izključno za izobraževalne in raziskovalne namene. Na voljo so pod mednarodno licenco Creative Commons Priznanje avtorstva + Nekomercialno 4.0. Arhiv izroča podatke uporabnikom samo za namen, ki ga posebej opredelijo, ob zagotovitvi spoštovanja profesionalnih etičnih kodeksov. Uporabnik se posebej zaveže, da bo skrbel za tajnost podatkov in opravljal analize brez poskusov identifikacije posameznika.

Kontakt: Arhiv družboslovnih podatkov

Pri objavah, ki bi sledile na podlagi podatkov, je potrebno polno citirati avtorja in Arhiv.

Vsak uporabnik je dolžan opozoriti na morebitne pomanjkljivosti gradiva.

Uporabnik naj pred uporabo pozorno prebere spremljajočo dokumentacijo in se v primeru nejasnosti obrne na avtorje raziskave ali Arhiv.

Osnovne informacije o datoteki podatkov

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 1 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F1

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 2 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F2

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 3 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F3

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 4 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F4

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 5 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F5

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 6 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F6

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 7 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F7

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 8 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F8

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 9 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F9

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 10 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F10

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Naslov podatkovne datoteke: Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023: Intervju 11 [Podatkovna datoteka]

ID datoteke: F11

Avtor podatkovne datoteke: Slaček Brlek, Sašo; Sekloča, Peter

Format: *.pdf - GRAFIČNA

  • število spremenljivk: 0
  • število enot: 1

Licenca: ccbync

Verzija: 17. april 2024

Spremenljivke

Za dostop do podatkov kontaktiraj ADP.

Dostop do podatkov in dokumentacije - Nesstar


POGOJI UPORABE:

Licenca Creative Commons Priznanje avtorstva + Nekomercialno

STATUS RAZISKAVE

3 - Polni opis raziskave in kodirna knjiga z imeni spremenljivk iz podatkovne datoteke.

KATEGORIJA RAZISKAVE

7 - teoretsko ali praktično pomembne raziskave, omejene na manj splošno populacijo, manj vplivne

  Kako citiram to RAZISKAVO?

Slaček Brlek, S. in Sekloča, P. (2024). Novinarstvo v ekonomiji pozornosti, 2023 [Podatkovna datoteka]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Arhiv družboslovnih podatkov. ADP - IDNo: NOVEP23. https://doi.org/10.17898/ADP_NOVEP23_V1

COBISS.SI
Cobiss tip: 2.20
Datum prve podatkovne objave: 2024
UNI-FDVCESSDA coretrust_logo RDA_Node
ADP je del Inštituta za družbene vede na Fakulteti za družbene vede. Sredstva za delovanje ADP je zagotovil ARRS v okviru infrastrukturnega programa "Mreža raziskovalnih infrastrukturnih centrov Univerze v Ljubljani." ADP je član združenja evropskih arhivov družboslovnih podatkov CESSDA. © ADP (ISSN 2385-9415) | 1997 - 2017 | arhiv.podatkov@fdv.uni-lj.si